Technologie informacyjno-komunikacyjne a kształcenie geograficzne... w zreformowanej szkole

Autor

  • Agnieszka Świętek Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej, Instytut Geografii
  • Roksana Zarychta Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej, Instytut Geografii
  • Paweł Struś Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej, Instytut Geografii

DOI:

https://doi.org/10.24917/20845456.12.3

Słowa kluczowe:

technologie informacyjno-komunikacyjne, TIK, edukacja geograficzna, nowoczesne środki dydaktyczne

Abstrakt

Przedmiotem niniejszego artykułu są technologie informacyjno-komunikacyjne (TIK) w kształceniu geograficznym według nowej podstawy programowej z 2017 roku (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej…, 2017). Na potrzeby analizy możliwości wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w szkole, opracowano pięć modeli dotyczących włączania TIK do praktyki szkolnej. Od najprostszych modeli, które polegają na wyszukiwaniu materiałów dydaktycznych na lekcje geografii w Internecie przez nauczyciela, po najbardziej zaawansowane - związane z obecnością TIK podczas całego procesu kształcenia. Każdy kolejny model charakteryzuje się coraz większym zaangażowaniem nauczycieli i uczniów w wykorzystywaniu TIK w praktyce szkolnej. Z analizy nowej podstawy programowej do geografii wynika, że zarówno w szkole podstawowej, jak i ponadpodstawowej wybrane treści powinny być realizowane z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych. Przedstawione w opracowaniu przykłady darmowych narzędzi TIK („Worldometers”, „Gry geograficzne. Graj i poznawaj świat”, „Kineticcity”, „Ventusky”, „LearningApps” oraz „Scholaris”) stanowią doskonałe środki dydaktyczne. Ułatwiają uczniowi lepiej zrozumieć różne, czasami złożone zagadnienia geograficzne.

Bibliografia

Bitner, N., Bitner, J. (2002). Integrating Technology into the Classroom: Eight Keys to Success. Journal of Technology and Teacher Education, 10(1), 95–100.

Gaible, E., Burns, M. (2005). Using technology to train teachers: appropriate uses of ICT for teacher professional development in developing countries. Washington, DC: infoDev/World Bank.

Groenwald, M. (2015). Nauczyciel geografii w świecie nowych mediów. W: A. Hibszer, E. Szkurłat (red.), Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu geograficznym. Założenia teoretyczne. Diagnoza wykorzystania T. 4. Prace Komisji Edukacji Geograficznej PTG. Łódź: Komisja Edukacji Geograficznej PTG, 13–25.

Hibszer, A., Szkurłat, E. (2015), Wstęp. W: A. Hibszer, E. Szkurłat (red.), Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu geograficznym. Założenia teoretyczne. Diagnoza wykorzystania T. 4. Prace Komisji Edukacji Geograficznej PTG. Łódź: Komisja Edukacji Geograficznej PTG, 7–8.

Jacobsen, M., Clifford, P., Friesen, S. (2002). Preparing teachers for technology integration: Creating a culture of inquiry in the context of use. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 2(3), 363–388.

Klimczuk, A. (2010). Bariery i perspektywy integracji międzypokoleniowej we współczesnej Polsce. W: D. Kałuża, P. Szukalski (red.), Jakość życia seniorów w XXI wieku z perspektywy polityki społecznej. Łódź: Wydawnictwo Biblioteka, 92–107.

Liu, S. (2011), Factors related to pedagogical beliefs of teachers and technology integration. Computers & Education, 56(4), 1012–1022.

Making sense of a world in motion (2015). Ernst & Young Global Limited report, dostęp: 2018.10.09. Pozyskano z: http://www.ey.com/Publication/vwLUAssets/ey-megatrends-report-2015/$FILE/ey-megatrends-report-2015.pdf

Malikowski, J. (2014). Wyzwania, szanse i zagrożenia niesione przez niektóre trendy cywilizacyjne. Podstawy Edukacji, 7, 85–123.

Piróg, D. (2015). Technologie informacyjno-komunikacyjne na nauczycielskich studiach geograficznych. Rozważania teoretyczne i wyniki badań. W: A. Hibszer, E. Szkurłat (red.), Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu geograficznym. Założenia teoretyczne. Diagnoza wykorzystania T. 4. Prace Komisji Edukacji Geograficznej PTG. Łódź: Komisja Edukacji Geograficznej PTG, 109–121.

Podgórski, Z. (1991). Podnoszenie skuteczności nauczania geografii przez zastosowanie mikrokomputerów. Geografia jako nauka i przedmiot nauczania w Polsce. Toruń: UMK, 21–29.

Podgórski, Z. (1992). Podnoszenie skuteczności nauczania geografii przez zastosowanie mikrokomputerów. W: Materiały na 41. Zjazd Polskiego Towarzystwa Geograficznego. I Konferencja „Geografia i aktualne problemy miasta Krakowa i regionu”, Kraków 26–29 czerwca 1992 r. Kraków: Oddział Krakowski PTG, IGiPZ PAN, IG UJ, IG WSP, 119–121.

Puma, M.E., Chaplin, D., Pape, A.D. (2000). E-rate and the digital divide: A preliminary analysis from the integrated studies of educational technology. Washington, DC: U.S. Department of Education.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Dz. U. poz. 356/2017.

Sandholtz, J.H., Ringstaff, C., Dwyer, D.C. (1997). Teaching with technology: Creating student-centered classrooms. New York: Teachers College.

Smerdon, B., Cronen, S., Lanahan, L., Anderson, J., Iannotti, N., Angeles, J. (2000). Teachers’ tools for the 21st century: A report on teachers’use of technology (Statistical Analysis Report NCES 2000-102). Washington, DC: National Center for Education Statistics.

Szczęsna, J., Gawrysiak, L. (2015). Potrzeby nauczycieli w zakresie kształtowania umiejętności związanych z TIK oraz ograniczenia w korzystaniu z narzędzi informatycznych. W: A.Hibszer, E. Szkurłat (red.), Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu geograficznym. Założenia teoretyczne. Diagnoza wykorzystania T. 4. Prace Komisji Edukacji Geograficznej PTG. Łódź: Komisja Edukacji Geograficznej PTG, 123–135.

Szkurłat, E., Hibszer, A., Piotrowska, I., Rachwał, T. (2017). Geografia. Szkoła podstawowa. Podstawowe założenia, filozofia zmiany i kierunki działania, dostęp: 2018.20.02. Pozyskano z: https://www.ore.edu.pl/nowa-podstawa-programowa/Geografia/

Tomczewska-Popowycz, N. (2015). Technologie informacyjno-komunikacyjne na lekcjach geografii w opinii uczniów szkół ponadgimnazjalnych. W: A. Hibszer, E. Szkurłat (red.), Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu geograficznym. Założenia teoretyczne. Diagnoza wykorzystania T. 4. Prace Komisji Edukacji Geograficznej PTG. Łódź: Komisja Edukacji Geograficznej PTG, 137–149.

Źródła internetowe – dostęp 2018.10.15:

http://gombis.pl/Geograficzne

http://platforma.eduscience.pl/users/sign_in

http://scholaris.pl

http://scholaris.pl/onnas

http://scholaris.pl/zasob/105505?eid()=SRE&sid()=GEO5&bid=0&iid=&api=

http://www.chmury.pl

http://www.epodreczniki.pl/begin/

http://www.epodreczniki.pl/begin/o-projekcie/

http://www.geozone.pl/slownik_geograficzny,slowniczek_geograficzny.html

http://www.gry-geograficzne.pl

http://www.gry-geograficzne.pl/about.html

http://www.gry-geograficzne.pl/jeziora.html

http://www.kineticcity.com/mindgames/warper/

http://www.worldometers.info/about/

http://www.worldometers.info/pl/

https://encyklopedia.pwn.pl

https://learningapps.org

https://learningapps.org/1354241

https://learningapps.org/index.php?category=6&s=

https://www.google.com/maps

https://www.lscdn.pl/pl/centrum-wymiany-wiedzy/tik/5044,Interaktywne-aplikacje-LearningAppsorg-cz-1.html

https://www.ventusky.com

https://www.ventusky.com/?p=52.0;20.1;5&l=temperature-2m

https://www.ventusky.com/about

https://www.youtube.com/results?search_query=filmy+geograficzne

Pobrania

Opublikowane

2018-12-01

Numer

Dział

Artykuły