Kanon lekturowy a model wspólnotowości. O szkolnych kreacjach świadomości zbiorowej
PDF

Słowa kluczowe

świadomość zbiorowa
identyfikacja
dyskurs edukacyjny
kanon

Jak cytować

Kaniewski, J. (2023). Kanon lekturowy a model wspólnotowości. O szkolnych kreacjach świadomości zbiorowej. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Ad Didacticam Litterarum Polonarum Et Linguae Polonae Pertinentia, 14(373). Pobrano z https://didactica.uken.krakow.pl/article/view/10647

Abstrakt

In this text, I discuss the creation of collective awareness in school education. I examine the problem from two perspectives – sociological (the mechanisms of shaping collective memory and the rules of functioning of such memory) and educational (the directive of the current educational policy, especially the reading lists composed by the education ministry). I am mostly interested in the issue of what the drivers are of certain educational documents (especially in curricula) – and the fact that those drivers aim to shape the concept of collective identification according to what is „right” according to current political interests. On the one hand, this is to create either an idealistic image of its own group (which is purposefully being contrasted wit the negatively painted image of the „other”) or create a myth of the past. On the other hand, the aim is to marginalise or even erase from educational discourse any narration that is considered different. Closely connected to this problem is the teachers’ dillemma about the models of community and community relations being popularised in schools (i.e. keeping up the brand of patriotism inherited from the time of occupation or the attempts to verify it in the context of modern sociaty and culture), which I also discuss in my text.

PDF

Bibliografia

Borowski A., Tożsamość polska i wielokulturowość jako problem edukacji polonistycznej [w:] Polonistyka w przebudowie, Literaturoznawstwo – wiedza o języku – wiedza o kulturze – edukacja, red. M. Czermińska i in., Kraków 2005, t.2.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Budrewicz Z., Patriotyzm w polonistycznej edukacji międzykulturowej [w:] Powrót do ojczyzny? Patriotyzm wobec nowych czasów. Kontynuacje i poszukiwania, red. C. Smuniewski, P. Sporek, Warszawa 2017.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Budrewicz Z., Sienko M., Polska i polskość na lekcjach polskiego. O potrzebie wychowania obywatelskiego [w:] Lekcje polski(ego). Praktyki edukacyjne wobec niepokojów XXI wieku, red. A. Gis i in., Poznań 2021, t.1.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Edukacja polonistyczna wobec Innego, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2014.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Gosk H., O czym w edukacji się nie mówi. „Narracje bezpieczeństwa” i ich podatni słuchacze [w:] Lekcja Polski(ego)…, t. 2.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Historia – dziś. Teoretyczne problemy wiedzy o przeszłości, red. E. Domańska i in., Kraków 2014.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Jaskułowski K., Nacjonalizm jako ideologia, „Przegląd Polityczny” 2003, nr 2.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kończal K., Bliskie spotkania z historią drugiego stopnia, [w:] Pamięć zbiorowa jako czynnik integracji i źródło konfliktów, red. A. Szpociński, Warszawa 2009.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Król M., Romantyzm. Piekło i niebo Polaków, Warszawa 1998.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Majka K., Nacjonalizm a patriotyzm. Różnice, podobieństwa, zależności [w:] Powrót do ojczyzny….
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Mikołajczak M., Do czego literaturze regionalnej potrzebny jest Niemiec? (na przykładzie twórczości lubuskiej), „Teksty Drugie” 2016, nr 3
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzami. Język polski, Warszawa 2018.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Program nauki w 8-letniej szkole podstawowej. Projekt. Język polski, Warszawa 1947.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Program nauki w 11-letniej szkole ogólnokształcącej. Projekt. Język polski, Warszawa 1949.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Przeszłość w dyskursie publicznym, red. A. Szpociński, Warszawa 2013.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Rusinek M., Między antytezą a enumeracją, czyli dwie wersje prefigurowania polskiej rzeczywistości, „Teksty Drugie” 2021, nr 3.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Rypel A., Moja Polska? – dyskursy tożsamościowe w edukacji polonistycznej [w:] Lekcja Polski(ego)…, t. 1.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Szacka B.,Czas przeszły, pamięć, mit, Warszawa 2006.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

A. Szpociński, P.T. Kwiatkowski, Przeszłość jako przedmiot przekazu, Warszawa 2006.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Wobec przeszłości. Pamięć przeszłości jako element kultury współczesnej, red. A. Szpociński, Warszawa 2005.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2023 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia

Downloads

Download data is not yet available.