O solidarności na lekcjach języka polskiego w świetle wypowiedzi uczniów szkoły podstawowej
PDF

Słowa kluczowe

solidarity
value
dialogue
Polish language in primary school

Jak cytować

Stachoń, M. (2023). O solidarności na lekcjach języka polskiego w świetle wypowiedzi uczniów szkoły podstawowej. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Ad Didacticam Litterarum Polonarum Et Linguae Polonae Pertinentia, 14(373). Pobrano z https://didactica.uken.krakow.pl/article/view/10656

Abstrakt

The article addresses the issue of solidarity, which is briefly discussed from historical, political, sociological, formal, and legal perspectives. The described attitude is undoubtedly related to human dignity, subjectivity, and responsibility for another person. Since school (as an institution and a community) has an impact on the development of a student’s identity, it is also a place where relationships are born, and Polish language lessons are a space for dialogue and reflection on universal problems, the author conducted a diagnostic survey among primary school students on the topic of solidarity and described its results and drew conclusions. After reading a poem referring to the attitude discussed here, the respondents presented, among others, their own understanding of the concept of solidarity. They determined what values it may be associated with and gave their opinion on the possible role of literature in awakening the need for solidarity. They also commented on the potential benefits of discussing cultural texts during Polish language lessons, which is a voice in the discussion on this type of issue.

PDF

Bibliografia

Bartmiński J., Polskie wartości w europejskiej aksjosferze, Lublin 2014.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Bartmiński J., Wolność i solidarność w obrazie świata Polaków, [w:] Wolność i solidarność w języku i kulturze, red. A. Z. Licowie, Gdańsk 2017.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Borkowska E., Filozofia dialogu, filozofia spotkania [w:] Kultura dialogu. Tożsamość europej-ska a edukacja, red. Borkowska E., Łyda A., Katowice 2004.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Karta praw podstawowych Unii Europejskiej
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=celex%3A12012P%2FTXT
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kłakówna Z.A., Przymus i wolność, Kraków 2003.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kłoczkowski J.A., Filozofia dialogu, Poznań 2005, Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 1, red. T. Pilch, Warszawa 2003.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Preambuła.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

https://www.prezydent.pl/prawo/konstytucja-rp/preambula
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Łazarska D., Dialog kultur w dialogu wewnętrznym studentów polonistyki [w:] Dialog kultur w edukacji, red. B. Myrdzik, M. Karwatowska.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Myrdzik B., Rola hermeneutyki w edukacji polonistycznej, Lublin 1999.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Myrdzik B., Zrozumieć siebie i świat. Studia i szkice o edukacji polonistycznej, Lublin 2006.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Polonistyka i świat wartości. Edukacja polonistyczna jako wartość, red. M. Marzec-Jóźwicka, A. Karczewska, S. J. Żurek, Lublin 2019.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Praktyczny słownik współczesnej polszczyzny, red. H. Zgółkowa, t. 39, Poznań 2002
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Puzynina J., Języka wartości, Warszawa 1992.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Sipiński B., Źródło. Esej o dialogu kultur, Kraków 2020.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Solidarność i dobro wspólne, red. D. Bach-Golecka, Warszawa 2021.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Stecko J., Wystarczy zrobić niewiele, by zmieniło się wiele, czyli czym jest etyka solidarności, [w:] O solidarności wielką i małą literą pisanej, red. M. Krzysztofiński, G. Ostasz, J. Stecko, Rzeszów 2019.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Stoch M., Dydaktyka polonistyczna społecznie zaangażowana – o metodzie projektu grupowe-go opartego na konsensusie, [w:] Polonistyka i świat wartości. Edukacja polonistyczna jako wartość, red. M. Marzec-Jóźwicka, A. Karczewska, S. J. Żurek, przy współpracy M. Nowak, Lublin 2019, s. 201-212.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Wielki słownik języka polskiego, red. S. Dubisz, Warszawa 2018.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Wojtyła K., Osoba i czyn, Kraków, 1985.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Wspólnoty z perspektywy edukacji międzykulturowej, red. J. Nikitorowicz i in., Białystok 2009.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2023 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia

Downloads

Download data is not yet available.