Czego może nauczyć łodzik? (Eko)krytyczne czytanie "Ody do młodości"
PDF

Słowa kluczowe

romantyzm
reinterpretacja szkolnego kanonu
ekokrytyka
humanistyka zaangażowana
geologia

Jak cytować

Wójcik-Dudek, M. (2023). Czego może nauczyć łodzik? (Eko)krytyczne czytanie "Ody do młodości". Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Ad Didacticam Litterarum Polonarum Et Linguae Polonae Pertinentia, 14(373). Pobrano z https://didactica.uken.krakow.pl/article/view/10664

Abstrakt

The author attempts a new reading of Adam Mickiewicz's classic poem for Polish language education. He notes that the phenomenon of youth created by Romanticism may prove not only useless, but also harmful to the reflection on the contemporary concept of solidarity. The researcher points out that the negative protagonist of Ode to Youth – „an amphibian in a shell”, which until now has been a metaphor for egoism – demands reinterpretation in the spirit of ecocriticism and engaged humanities.

PDF

Bibliografia

Borowy W, O poezji Mickiewicza, t. 1., Lublin 1958.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Chemperek D., Kalbarczyk A., Trześniowski D., Oblicza epok. 2.1. Język polski. Podręcznik. Liceum i technikum. Zakres podstawowy i rozszerzony, Warszawa 2020.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Chmiel M., Cisowska A., Kościerzyńska J. i in., Ponad słowami. Podręcznik do języka polskiego dla liceum ogólnokształcącego i technikum. Zakres podstawowy i rozszerzony, Warszawa 2020.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Foer J.S., Klimat to my. Ratowanie planety zaczyna się przy śniadaniu, przeł. A. Wojtasik, Warszawa 2020.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Henderson C., Księga zwierząt niemalże niemożliwych. Bestiariusz XXI wieku, przeł. Z. Szachnowska-Olesiejuk, A. Olesiejuk, Warszawa 2018.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Maliszewski K., Bez-silna edukacja. O kształceniu kruchego, Katowice 2021.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Mickiewicz A., Oda do młodości, [w:] A. Mickiewicz, Wybór poezji, Wstęp, Cz. Zgorzelski, t. 1, Wrocław – Warszawa 1986, s. 63−69.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Koziołek R., Dobrze się myśli literaturą, Wołowiec 2016.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kubler G., Kształt czasu. Uwagi o historii rzeczy, przeł. J. Hołówka, Warszawa 1970.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Mirzoeff N., Jak zobaczyć świat, przeł. Ł. Zaremba, Kraków-Warszawa 2016.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Oleszkowicz A., Bunt młodzieńczy. Uwarunkowania. Formy. Skutki, Warszawa 2006.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Piwińska M., Wolny myśliwy. Osiem prób czytania Mickiewicza, Gdańsk 2003.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Pokazać naszą kruchość. Zdjęcia i tekst J. Zabrodzka, „Pismo. Magazyn Opinii” 2022, nr 6, s. 56−64.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Robert M., 55, [w:] M. Robert, Nautilus, Poznań 2016.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Rogowska-Stangret M., Być ze świata. Cztery eseje o etyce posthumanistycznej, Wstęp, M. Środa, Gdańsk 2021.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Rosiek S., Zwłoki Mickiewicza. Próba nekrografii poety, Gdańsk 1997.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Seweryn D., Wieczna młodość klasycyzmu, [w:] D. Seweryn, „…jak tam zaszedłeś”. Mickiewicz w szkole klasycznej szkole, Lublin 1997, s. 45−65.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Sławek T., Kafka. Życie w przestrzeni bez rozstrzygnięć, Mikołów.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Sokołowski M., Mowy pogrzebowe wygłaszane z powodu śmierci Adama Mickiewicza wobec tradycji gatunku, „Pamiętnik Literacki. Czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej” 2005, nr 96/4. Szczepkowska J., Oda do młodości. https://www.joannaszczepkowska.pl/index.php/felietony (Data dostępu: 20.08.2023).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Tabaszewska J., Powrót do przyszłości. Wezwanie przyszłości w badaniach nad pamięcią, „Teksty Drugie” 2022, nr 3.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Wójcik-Dudek M., Inne możliwości. „Uziemianie” romantycznego krajobrazu, [w:] Wiek XIX na lekcjach języka polskiego. Literatura – język – kultura – historia. red. B. Gala-Milczarek, A. Raszewska-Klimas, Siedlce 2020, s. 293−312.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Wyka K., Pokolenia literackie, Kraków 1989.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Zgorzelski Cz., Wstęp, [w:] A. Mickiewicz, Wybór poezji, t. 1, Wrocław – Warszawa 1986.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2023 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia

Downloads

Download data is not yet available.