Doświadczenie szkolnego wyobcowania przez uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się a europejska idea "szkoły dla wszystkich"
PDF

Słowa kluczowe

dysleksja
włączanie
edukacja polonistyczna
szkoła
specyficzne trudności w uczeniu się
uczeń

Jak cytować

Pomirska, Z. (2023). Doświadczenie szkolnego wyobcowania przez uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się a europejska idea "szkoły dla wszystkich". Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Ad Didacticam Litterarum Polonarum Et Linguae Polonae Pertinentia, 14(373). Pobrano z https://didactica.uken.krakow.pl/article/view/10667

Abstrakt

The article deals with the issue of student alienation resulting from specific difficulties in learning to read and write. This psychosocial aspect of the functioning of dyslexic students at school is more and more often perceived as a serious problem with long-term effects, both individual and social. In this context, it seems reasonable to recall the assumptions of inclusive education, which can be an effective remedy against the alienation of students with dyslexia in the school environment.

PDF

Bibliografia

Bogdanowicz M., Adryjanek A., Uczeń z dysleksją w szkole. Poradnik nie tylko dla polonistów, Operon 2005.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Bogdanowicz M., Borkowska A., Model rozpoznawania specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu [w:] Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe, cz. I, Warszawa 2010.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Bogdanowicz M., Brak pomocy specjalistycznej uczniom z dysleksją: zagrożenia i konsekwencje, „Dysleksja: biuletyn Polskiego Towarzystwa Dysleksji” 2011, nr 2.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Bogdanowicz M., O dysleksji czyli specyficznych trudnościach w czytaniu i pisaniu - odpowiedzi na pytania rodziców i nauczycieli, Lubin 1994.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Bogdanowicz M., Solidarność z uczniami ze specyficznymi zaburzeniami uczenia się, „Psychologia Wychowawcza”, nr 7/2015, s. 220–237.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Cassidy L., Reggio K., Shaywitz B. i in., Dyslexia in Incarcerated Men and Women: A New Perspective on Reading Disability in the Prison Population, „Journal of Correctional Education”, 2021, Vol. 72 Issue 2.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Dobrzycki J., Szkolne wyobcowanie. Inny Niziurski, praca doktorska, Katowice 2021.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Domagała-Zyśk E. (red.), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w środowisku rówieśniczym, Lublin 2012.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Ericson E., Dzieciństwo i społeczeństwo, Poznań 2000.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Filipczak-Białkowska A., Personalizacja zadania jako aktywator zaangażowania, [w:] J. Płuciennik, K. Klimczak (red.), Twórczość, pasja, Uniwersytet. Kategoria zaangażowania w dydaktyce akademickiej, Łódź 2015.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Gindrich P., Funkcjonowanie psychospołeczne uczniów dyslektycznych, Lublin 2002.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Głodkowska J., Model kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - różnice nie mogą dzielić, [w:] Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Warszawa 2010.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Goffman E., Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, Gdańsk 2007.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

https://www.europeanagency.org/sites/default/files/Five_Key_Messages_for_Inclusive_Education_PL.pdf (dostęp: 10.01.2023).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

https://www.european-agency.org/sites/default/files/ra-summary-pl.pdf (dostęp: 09.01.2023).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/edukacja-wlaczajaca-dotychczasowe-i-planowane-dzialania-men.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

https://www.ore.edu.pl/2015/03/edukacja-wlaczajaca/ (dostęp: 06.01.2023).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Jabłoński S., Wiek szkolny, „Remedium”, 2003, 10 (128).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Jastrzębska-Golonka D, Dysleksja a komunikacja - fakty i mity. Implikacje dydaktyczne, „Linguística Bidgostiana”, Series Nova, Vol. III, Warszawa 2018.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

K. Tomaszek, Modele alienacji w edukacji – wybrane ujęcia i rekomendacje wychowawcze, „Problemy opiekuńczo – wychowawcze”, 2022, 606 (1).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kmiecik-Baran K., Poczucie alienacji destruktywne i konstruktywne sposoby minimalizacji, Gdańsk 1995.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kmiecik-Baran K., Poczucie osamotnienia – charakterystyka zjawiska, „Przegląd Psychologiczny”, 1988, 31 (4).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kołodziejczyk A., Późne dzieciństwo młodszy wiek szkolny, [w:] J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki, Warszawa 2011.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kołodziejek I., Indywidualizacja nauczania jako odpowiedź na zróżnicowane potrzeby edukacyjne wszystkich uczniów, [w:] A. Janus-Sitarz (red.), Każdy uczeń jest ważny. Indywidualizacja na lekcji języka polskiego, Kraków 2017.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kowaluk-Romanek M, Wsparcie edukacyjne postrzegane przez uczniów z trudnościami w uczeniu się o niższym poziomie poczucia kompetencji, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny”, 2022, 41(1).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Krasowicz-Kupis G., Pietras I., Funkcjonowanie psychospołeczne osób z dysleksją – stereotypy i fakty. Przegląd literatury, [w:] G. Krasowicz-Kupis, I. Pietras (red.), Zrozumieć, żeby pomóc. Dysleksja w ujęciu interdyscyplinarnym, Gdynia 2008.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Krasowicz-Kupis G., Psychologia dysleksji, Warszawa 2008.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kucharczyk I, Dłużniewska A., Samoświadomość emocji i percepcja własna kompetencji społecznych a osiągnięcia szkolne uczniów z dysleksją w wieku dorastania, Nowy Dwór Mazowiecki 2017.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kuhne M., Wiener J., Stability of Social Status of Children with and without Learning Disabilities, „Learning Disability Quarterly”, 2000, 23(1), https://doi.org/10.2307/1511100 (dostęp: 10.01.2023).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kwieciński Z., Edukacja wobec różnicy i inkluzji. Dwa typy dyskursów – w stronę pedagogiki pozytywnej, [w:] A. Komorowska-Zielony i T. Szkudlarek (red.), Różnice, edukacja, inkluzja, „Ars educandi”, t.5, Gdańsk 2015.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Le Mare L., de la Ronde M., Links among social status, service delivery mode, and service delivery preference in LD, low-achieving, and normally achieving elementary-aged children, „Learning Disability Quarterly”, 2000, 23, https://doi.org/10.2307/1511099 (dostęp: 10.01.2023)
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

OECD, Personalising Education, Schooling for Tomorrow, Paris 2006, https://doi.org/10.1787/9789264036604-en, (dostęp: 13.01.2023).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne, Warszawa 2016.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Oszwa U., Funkcjonowanie psychospołeczne dzieci ze specyficznymi zaburzeniami rozwoju umiejętności szkolnych, Annales UMCS, J, XX, 2007.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Pomirska Z., Adamczyk E., Postrzeganie dysleksji i dyslektyków przez użytkowników forów internetowych, [w:] A. Rypel, D. Jastrzębska-Golonka (red.), Istnieć w kulturze. Istnieć w kulturach. Między teorią a praktyką edukacyjną, Bydgoszcz 2018.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Pomirska Z., Polski bez barier. Potrzeby edukacyjne uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania i pisania w perspektywie inkluzji, Gdańsk 2022.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Preambuła Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), s. 35.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz.U. 2017 poz. 1591.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Szczepkowska K., Edukacja włączająca w szkole – szanse i wyzwania, Warszawa, 2019.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Tomaszek K., Alienacja szkolna – psychologiczna charakterystyka zjawiska, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska”, Sectio J, 2011, 24 (2).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

UNESCO, Addressing Exclusion in Education. A Guide to Assessing Education Systems Towards More Inclusive and Just Societies, Paris 2012.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2023 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia

Downloads

Download data is not yet available.