Nauczanie języka polskiego jako obcego, drugiego i odziedziczonego na tle rozwoju glottodydaktyki ogólnej i polonistycznej. Rozważania terminologiczne
PDF

Słowa kluczowe

general language didactics
Polish language didactics
Polish as a foreign
second and inherited language
language education for foreigners

Jak cytować

Gębal, P. E. (2017). Nauczanie języka polskiego jako obcego, drugiego i odziedziczonego na tle rozwoju glottodydaktyki ogólnej i polonistycznej. Rozważania terminologiczne. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Ad Didacticam Litterarum Polonarum Et Linguae Polonae Pertinentia, 7(223), 52–66. Pobrano z https://didactica.uken.krakow.pl/article/view/3860

Abstrakt

The majority of studies on the Polish language didactics have so far focused on the subject

of teaching Polish as a foreign language. The number of papers addressing the issue of

teaching Polish as a second or inherited language is relatively modest. This paper aims at

reviewing current terminology adopted in all the three fields of the Polish language teaching.

The analyses performed involve the evolution of the Polish language didactics considered as

a sub-discipline of the contemporary language didactics. Specification of scope of each of the

[66] Przemysław E. Gębal

teaching fields should contribute to further development of the Polish studies thought on

language didactics.

PDF

Bibliografia

Bernacka-Langier A., Brzezicka E., Doroszuk S., Gębal P.E., i in., Ku wielokulturowej szkole
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

w Polsce. Pakiet edukacyjny z programem nauczania języka polskiego jako drugiego dla I,
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

II i III etapu kształcenia (w szkołach m. st. Warszawy), Warszawa 2010.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Błeszyńska K.M., Dzieci obcokrajowców w polskich placówkach oświatowych – perspektywa
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

szkoły. Raport z badań, Warszawa 2010.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Dąbrowska A., Polonistyki zagraniczne w nauczaniu języka polskiego jako obcego, [w:] Wyzwania
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

polskiej polityki językowej za granicą: kontekst, cele, środki i grupy odbiorcze, red.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

A. Dąbrowska, W.T. Miodunka, A. Pawłowski, Warszawa 2012.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Gębal P.E., Nauczanie języków i kultur drugich. Rozwiązania systemowe na przykładzie Szwajcarii,
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

[w:] Tradycja i perspektywy dialogu języków i kultur. Teoria – praktyka, red. J. Mąkosza-
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Bogdan, Warszawa 2009.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Gębal P.E., Dydaktyka kultury polskiej w kształceniu językowym cudzoziemców. Podejście porównawcze,
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kraków 2010.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Nauczanie języka polskiego jako obcego, drugiego i odziedziczonego… [65]
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Gębal P.E., Modele kształcenia nauczycieli języków obcych w Polsce i w Niemczech. W stronę
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

glottodydaktyki porównawczej, Kraków 2013.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Gębal P.E., Krakowska szkoła glottodydaktyki porównawczej na tle rozwoju glottodydaktyki
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

ogólnej i polonistycznej, Kraków 2014.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Grucza F., Glottodydaktyka, jej zakres i problemy, „Przegląd Glottodydaktyczny” 1978, t. 1,
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

s. 3–35.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Grzymała-Moszczyńska H., Grzymała-Moszczyńska J., Durlik J., Szydłowska P., (Nie)łatwe powroty
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

do domu? Funkcjonowanie dzieci i młodzieży powracającej z emigracji, Warszawa 2015.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Jędryka B.K., Ja i mój świat. Program nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego dla
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 2015.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Jędryka B.K., Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego dzieci w wieku przedszkolnym,
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Warszawa 2015.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Lewandowski J., O potrzebie badań nad nauczaniem języka polskiego cudzoziemców, „Życie
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Szkoły Wyższej” 1969, nr 2, s. 76–80.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Lewandowski J., Kierunki rozwoju metodyki nauczania języka polskiego jako obcego po roku
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

, „Przegląd Glottodydaktyczny” 1979, nr 3, s. 93–109.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Lipińska E., Język ojczysty, język obcy, język drugi. Wstęp do badań dwujęzyczności, Kraków
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##


##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Lipińska E., Seretny A., Między językiem ojczystym a obcym. Nauczanie i uczenie się języka
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

odziedziczonego na przykładzie szkolnictwa polonijnego w Chicago, Kraków 2012.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Miodunka W.T., Język polski a współczesne metody nauczania języków obcych, „Przegląd Polonijny”
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

, z. 1, s. 131–141.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Miodunka W.T., Polszczyzna jako język drugi. Definicja języka drugiego, [w:] Silva rerum philologicarum.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Studia ofiarowane Profesor Marii Strycharskiej-Brzezinie z okazji Jej jubileuszu,
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

red. J.S. Gruchała, H. Kurek, Kraków 2010, s. 233–245.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Miodunka W.T., Glottodydaktyka polonistyczna. Pochodzenie – stan obecny – perspektywy, Księgarnia
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Akademicka, Kraków 2016.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Rabiej A., Lubię polski! 1 (podręcznik, zeszyt ćwiczeń, poradnik dla nauczyciela), Kraków 2009.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Rabiej A., Lubię polski! 2 (podręcznik, zeszyt ćwiczeń, poradnik dla nauczyciela), Kraków 2010.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Zarzycka G., Opis pedagogiki zorientowanej na rozwój kompetencji i wrażliwości interkulturowej,
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

[w:] W poszukiwaniu nowych rozwiązań. Dydaktyka języka polskiego jako obcego
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

u progu XXI wieku, red. W.T. Miodunka, A. Seretny Kraków 2008, s. 63–78.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Downloads

Download data is not yet available.