Nauczanie polszczyzny za granicą w grupach heterogenicznych
PDF

Słowa kluczowe

teaching Polish as a heritage language
ethnic schools
heterogenic groups
teaching in heterogenic groups (teaching techniques
material preparation)

Jak cytować

Lipińska, E., & Seretny, A. (2017). Nauczanie polszczyzny za granicą w grupach heterogenicznych. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Ad Didacticam Litterarum Polonarum Et Linguae Polonae Pertinentia, 7(223), 95–109. Pobrano z https://didactica.uken.krakow.pl/article/view/3863

Abstrakt

Teaching Polish in ethnic schools abroad is by no means similar to teaching it in Poland.

The factors contributing to the difference are numerous, two of them however are of crucial

importance, namely, heterogeneity of pupils attending the same class and different status of

Polish which for them is a heritage language.

The purpose of the text is to describe the specificity of teaching Polish as a heritage language

in ethnic schools abroad, to analyze the circumstances resulting in heterogeneity of groups

and to present some teaching techniques which can be used in this complex and challenging

context.

PDF

Bibliografia

Lipińska E., Synchroniczne kształcenie językowe w heterogenicznych grupach wielopoziomowych,
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

[w:] Nowe perspektywy w nauczaniu języka polskiego jako obcego III, red. E. Kubica,
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

A. Walkiewicz, Toruń 2015, s. 35–49.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Lipińska E., Podejście eklektyczne w nauczaniu polszczyzny za granicą na przykładzie wiersza
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Stanisława Barańczaka „Garden party”, „Postscriptum Polonistyczne” 2015, nr 2,
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

s. 141–154.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Lipińska E., Seretny A., Między językiem ojczystym a obcym. Nauczanie i uczenie się języka
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

odziedziczonego w chicagowskiej diasporze polonijnej, Kraków 2012.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Sposób ten ma większe szanse powodzenia, gdy uwaga uczących się skupia się na
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

bliskich im treściach przekazu, nie zaś na jego formie.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Nie należy też korzystać z pomocy, do których się nie ma przekonania, a które są
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

modne, jak np. komputerów.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Nauczanie polszczyzny za granicą w grupach heterogenicznych [109]
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Lipińska E., Seretny A., Szkoła polonijna czy językowa? Szkolnictwo polonijne w perspektywie
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

dydaktycznej, „Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny” 2012, nr 4, s. 23–37.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Lipińska E., Seretny A., Uczący się języka polskiego jako obcego/drugiego w środowisku endolingwalnym
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

– ich umiejętności i potrzeby, „Kwartalnik Polonijny” 2012, nr 1, s. 2–10.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Lipińska E., Seretny A., Między dydaktyką języka ojczystego a obcego – nauczanie języka polskiego
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

w szkołach polonijnych w Stanach Zjednoczonych, [w:] (Nie)swój język polski. Nowe
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

horyzonty w językoznawstwie stosowanym, red. B. Skowronek, Kraków 2012, s. 78–94.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Lipińska E., Seretny A., Integracja kompetencji lingwistycznych w glottodydaktyce na przykładzie
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

języka polskiego jako obcego/drugiego, Kraków 2013.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Lipińska E., Seretny A., O praktycznych aspektach nauczania języka polskiego w grupach mieszanych,
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

[w:] Sukcesy, problemy, wyzwania w nauczaniu języka polskiego jako obcego, red.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

A. Mielczarek, A. Roter-Bourkane, M. Zduniak-Wiktorowicz, Poznań 2013, s. 127–138.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Lipińska E., Seretny A., Nauczanie w skupiskach polonijnych – doświadczenia, wnioski, propozycje,
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

[w:] Młodzież polska na obczyźnie – zadania edukacyjne, red. D. Praszałowicz i J. Kulpińska,
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kraków 2014, s. 161–172.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Lipińska E., Seretny A., Polish as a Heritage Language – Somewhere in between, „Studia Migracyjne
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

– Przegląd Polonijny” 2016, 2(160), s. 177–201.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Seretny A., W ciemnościach tunelu, czyli o zjawisku leksykalnego plateau, „Postscriptum Polonistyczne”
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

, nr 2, s. 89–106.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Downloads

Download data is not yet available.