Prawne aspekty pobytu i nauczania języka polskiego ucznia z doświadczeniem migracyjnym w szkole polskiej
PDF

Słowa kluczowe

inclusive education
inclusion
pupil with migratory experience
techniques
special educational needs
language barrier
foreign pupil

Jak cytować

Majcher-Legawiec, U. (2017). Prawne aspekty pobytu i nauczania języka polskiego ucznia z doświadczeniem migracyjnym w szkole polskiej. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Ad Didacticam Litterarum Polonarum Et Linguae Polonae Pertinentia, 7(223), 110–125. Pobrano z https://didactica.uken.krakow.pl/article/view/3864

Abstrakt

Intensive migration of recent years is gradually transforming Polish schools into multicultural

ones. This article presents and analyses the social and organizational consequences of new

legal regulations on the residence and education of pupils with migratory experience who

have insufficient knowledge of Polish to take advantage of education in Polish schools. It

draws attention to the need for schools to make organizational adjustments, including the

development of new curricular content and the necessity of training school employees in

new (meta)competencies. These include intercultural and communicative competencies,

with special regard to techniques for working with pupils that do not speak Polish (or

speak it poorly) in class, and which support subject learning in Polish. The framework for

discussion is the concept of inclusive schools that take into account this new type of pupil in

Polish schools, as well as the need to equip teachers with new competencies and prepare the

learning environment.

PDF

Bibliografia

Błeszyńska K., Dzieci obcokrajowców w polskich placówkach oświatowych – perspektywa szkoły.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Raport z badań, ORE, Warszawa 2010.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Edukacja w Europie: różne systemy kształcenia i szkolenia – wspólne cele do roku 2010. Program
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

prac dotyczący przyszłych celów systemów edukacji, Warszawa 2003.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Gębal P.E., Dydaktyka kultury polskiej w kształceniu językowym cudzoziemców, Kraków 2010.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Innowacyjne rozwiązania w pracy z dziećmi cudzoziemskimi w systemie edukacji, red. N. Klorek,
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

K. Kubin, Warszawa 2012.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Klaus W., Prawo cudzoziemców do edukacji w Polsce, http://interwencjaprawna.pl/docs/prawo-
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

do-edukacji-05-2010.pdf [dostęp 31.10.2016].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kowalak T., Marginalizacja i marginalność społeczna, Warszawa 1998.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Ku wielokulturowej szkole w Polsce, red. P.E. Gębal, Warszawa 2010.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Miodunka W.T., Stan aktualny i przyszłość promocji języka polskiego jako obcego, [w:] Nauczanie
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

języka polskiego jako obcego. Materiały z Pierwszej konferencji Polonistów Zagranicznych
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

i Polskich zwołanej z inicjatywy Grupy „Bristol” do Instytutu Polonijnego UJ, red. W.T.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Miodunka, Kraków 1997, s. 267–272.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Projekt Europa 2030. Wyzwania i szanse, Luksemburg 2010.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 1 kwietnia 2010 roku w sprawie przyjmowania
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

osób niebędących obywatelami polskimi do publicznych przedszkoli, szkół, zakładów
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

kształcenia nauczycieli i placówek oraz organizacji dodatkowej nauki języka
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

polskiego, dodatkowych zajęć wyrównawczych oraz nauki języka i kultury kraju pochodzenia
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

(Dz. U. z 2010 r. Nr 57 poz. 361).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 13 września 2016 roku w sprawie kształcenia
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi,
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

(Dz. U. z 2016 r. poz. 1453).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 2 stycznia 2015 roku w sprawie warunków
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

i trybu przyjmowania do publicznych przedszkoli, szkół i placówek osób niebędących
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

obywatelami polskimi oraz obywateli polskich, którzy pobierali naukę w szkołach funkcjonujących
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

w systemach oświaty innych państw, a także organizacji dodatkowej nauki
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

języka polskiego, dodatkowych zajęć wyrównawczych oraz nauki języka i kultury kraju
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

pochodzenia (Dz. U. z 2015 r. poz. 31).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 30 lipca 2015 roku w sprawie warunków
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

i trybu przyjmowania do publicznych przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego,
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

szkół i placówek osób niebędących obywatelami polskimi oraz obywateli polskich,
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

którzy pobierali naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw,
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

a także organizacji dodatkowej nauki języka polskiego, dodatkowych zajęć wyrównawczych
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

oraz nauki języka i kultury kraju pochodzenia (Dz. U. z 2015 r. poz. 1202).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 4 października 2001 roku w sprawie przyjmowania
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

osób niebędących obywatelami polskimi do publicznych przedszkoli, szkół,
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

zakładów kształcenia nauczycieli i placówek (Dz. U. z 2001 r. nr 131, poz. 1458).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Rozporządzenie Ministra edukacji z dnia 18 lutego 2011 roku w sprawie ramowego programu
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

kursów języka polskiego dla cudzoziemców (Dz. U. z 2011 r. Nr 61, poz. 306).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej,
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

z 26.10.2012, C 326/120, http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=-
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

CELEX:12012E/TXT&from=pl
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Ustawa o systemie oświaty (Dz. U. z 1991 r. Nr 95, poz. 425)
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Ustawa z 3 grudnia 2010 roku o wdrożeniu niektórych przepisów Unii Europejskiej w zakresie
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

równego traktowania (Dz. U. z 2010 r. Nr 254 poz. 1700).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Downloads

Download data is not yet available.