Rola środowiska pozaszkolnego w procesie akwizycji języka… polskiego przez dziecko cudzoziemskie – studium przypadku
PDF

Słowa kluczowe

language acquisition
bilingualism
foreign children in Polish school

Jak cytować

Mikulska, A. (2017). Rola środowiska pozaszkolnego w procesie akwizycji języka… polskiego przez dziecko cudzoziemskie – studium przypadku. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Ad Didacticam Litterarum Polonarum Et Linguae Polonae Pertinentia, 7(223), 126–137. Pobrano z https://didactica.uken.krakow.pl/article/view/3865

Abstrakt

The aim of the article is to present how the immediate surroundings can help children acquire

language. It presents the case study of a 12-year-old Chinese girl who, as a consequence of

parents’ decision, has lived with a Polish family and has a chance to be totally immersed in

Polish. The article shows the dynamic acquisition process, including also a cultural adaptation

aspect. It shows that not only school teaching can have a good influence on children’s language

development.

PDF

Bibliografia

Arabski J., O przyswajaniu języka drugiego (obcego), Warszawa 1985.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Baumann K., Psychologia dziecka migrującego w kontekście wielokulturowości – przykład
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Szwecji, „Języki Obce w Szkole” 2014, nr 3, s. 97–102.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Bochner S., Culture Shock, [w:] Psychology and Culture, red. W.J. Lonner, R.S. Malpass, Pearson
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

, s. 245–249.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Cummins J., BICS and CALP: Empirical and Theoretical Status of the Distinction,
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

[w:] Encyclopedia of Language and Education, red. B. Street,
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

N.H. Hornberger, New York, 2008, s. 71–83.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Czykwin E., Misiejuk D., Dwujęzyczność i dwukulturowość w perspektywie psychopedagogicznej,
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Białystok 2002.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, tłum.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

W. Martyniuk, Warszawa 2003.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Halik T., Nowicka E., Połeć W., Dziecko wietnamskie w polskiej szkole, Warszawa 2006.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Imigranci w mojej klasie, red. M. Bohosiewicz, Warszawa 2014.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kania M., Wpływ wybranych czynników na rozwój dwujęzyczności dzieci, „Języki Obce w Szkole”
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

, nr 3, s. 101–105.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kurcz I., Jakie problemy może rodzić dwujęzyczność?, [w:] Psychologiczne aspekty dwujęzyczności,
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

red. I. Kurcz, Gdańsk 2003, s. 9–39.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Jaroszewska A., Świadomość wielokulturowa dziecka w strukturze kompetencji międzykulturowej,
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

[w:] Wczesnoszkolne nauczanie języków obcych, red. D. Sikora-Banasik, Warszawa
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

s. 158–176.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Jędryka K., Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego dzieci w wieku przedszkolnym
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

i wczesnoszkolnym, Warszawa 2015.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Laskowski R., Język w zagrożeniu. Przyswajanie języka polskiego w warunkach polsko-szwedzkiego
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

bilingwizmu, Kraków 2009.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Lipińska E., Język ojczysty, język obcy, język drugi. Wstęp do badań dwujęzyczności, Kraków
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##


##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Lipińska E., Seretny A., Między językiem ojczystym a obcym. Nauczanie i uczenie się języka
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

odziedziczonego na przykładzie chicagowskiej diaspory polonijnej, Kraków 2012.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Międzykulturowość w szkole. Poradnik dla nauczycieli i specjalistów, red. K. Białek, 2015.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Miodunka W.T., Bilingwizm polsko-portugalski w Brazylii, Kraków 2003.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Mikulska A., Chińskie dziecko w polskiej szkole. Studium przypadku M, [w:] Bilingwizm polsko-
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

-obcy dziś. Od teorii i metodologii badań do studiów przypadków, red. R. Dębski, W.T. Miodunka,
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kraków 2016, s. 163–176.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

ORE [online] beznienawisci.pl/wpcontent/uploads/2014/05/Miedzykulturowosc_w_szkole.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

pdf [dostęp 1.10.2016].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Pamuła-Behrens M., Nauka czytania w języku obcym w okresie wczesnoszkolnym. Teoria i praktyka,
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kraków 2013.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Siek-Piskozub T., Uczyć się bawiąc. Strategia ludyczna na lekcji języka obcego, Warszawa 2001.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Szałek M.T., Jak motywować uczniów do nauki języka obcego? Poznań 2004.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Wróblewska-Pawlak K., Naturalna dwujęzyczność, czyli o dwujęzycznym wychowaniu dzieci,
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

„Języki Obce w Szkole” 2013, nr 1, s. 88–97.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Zajdler E., Stal A., Umiejętności receptywne a realizacja tonemów języka chińskiego, „Lingwistyka
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Stosowana” 2008, nr 8, portal.uw.edu.pl/documents/7276721/11196137/LS8_2013_art_
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Zajdler_Stal.pdf [dostęp 1.10.2016].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Zator-Peljan J., Wpływ kultury własnej na postrzeganie innych obszarów kulturowych, „Języki
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Obce w Szkole” 2014, nr 1, s. 32–38.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Zurer Pearson B., Jak wychować dziecko dwujęzyczne. Poradnik dla rodziców (i nie tylko), Poznań
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##


##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Downloads

Download data is not yet available.