Tekst- materiał dydaktyczny dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole podstawowej z oddziałami integracyjnymi
PDF

Słowa kluczowe

tekst
materiał dydaktyczny
zaburzenie
dostosowanie
czytanie ze zrozumieniem

Jak cytować

Balcerek, H. (2018). Tekst- materiał dydaktyczny dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole podstawowej z oddziałami integracyjnymi. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Ad Didacticam Litterarum Polonarum Et Linguae Polonae Pertinentia, 8(227), 268–274. Pobrano z https://didactica.uken.krakow.pl/article/view/4133

Abstrakt

Celem artykułu jest przedstawienie wyników badań dotyczących odbioru i analizy tekstu czytanego przez uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na poziomie szkoły podstawowej. Aby cały proces przebiegał właściwie należy wziąć pod uwagę następujące kwestie:

1. Dobór tekstu do rozwoju dziecka z konkretnym zaburzeniem. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi mają zaburzony rozwój percepcyjno-poznawczy, emocjonalny i społeczny. Przekazywane im treści są odbierane i rozumiane zupełnie inaczej niż w intencji nadawcy. Nie każdy tekst może stanowić materiał dydaktyczny.

2.Czynniki determinujące wybór danej pozycji lekturowej. Wybierając tekst, należy go bezwzględnie dostosować pod kątem treści, stylistyki, języka i objętości do poziomu rozwoju oraz specyficznych cech konkretnego zaburzenia.

3. Sposoby, metody czytania ze zrozumieniem. Jakie metody usprawnią oraz podniosą efektywność czytania, aby obniżyć poziom zmęczenia i zwiększyć motywację ucznia?

4. Sprawdzenie prawidłowego zrozumienia i analizy tekstu przez ucznia musi być podsumowaniem całego toku zajęć.

PDF

Bibliografia

Huget P., Specyficzne trudności w uczeniu się – dysleksja, dysgrafia i dysortografia, [w:] Doskonalenie warsztatu nauczyciela polonisty, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2012.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Janus-Sitarz A., Szkolne strategie lektury wobec „stanu nieczytania” [w:] Kompetencje nauczyciela polonisty we współczesnej szkole, red. E. Bańkowska, A. Mikołajczuk, Warszawa 2006.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Mountstephen M., Jak wykryć zaburzenia rozwojowe u dzieci i co dalej?, Warszawa 2011.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Olszewska B., O wierszach w wybranych podręcznikach szkolnych. Zaduma nad ich statusem i funkcjami, [w:] Język a edukacja. Tekst edukacyjny, red. J. Nocoń., A. Tazbir, Opole 2013.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Winter M., Zespół Aspergera. Co nauczyciel wiedzieć powinien, Warszawa 2011.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

https://men.gov.pl/wp-content/uploads/.../ksztalcenie-specjalne.rozporzadzenie.docx, dostęp 10.10.2016.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

https://men.gov.pl/wp-content/uploads/.../ksztalcenie-specjalne.uzasadnienie-2.docx, dostęp 07.05.2017.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

http://orka.sejm.gov.pl/proc7.nsf/ustawy/2315_u.htm, dostęp 07.05.2017.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Downloads

Download data is not yet available.