Integracja wewnątrzprzedmiotowa w podstawie programowej… oraz podręcznikach do szkoły ponadpodstawowej
PDF

Słowa kluczowe

integration
language education
core curriculum
textbook integracja
nauczanie języka
podstawa programowa
podręcznik

Jak cytować

Udzik, B. (2021). Integracja wewnątrzprzedmiotowa w podstawie programowej… oraz podręcznikach do szkoły ponadpodstawowej. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Ad Didacticam Litterarum Polonarum Et Linguae Polonae Pertinentia, 12(330), 60–73. https://doi.org/10.24917/20820909.12.5

Abstrakt

The core curriculum for the third stage of education includes a provision that the aim of general education in a comprehensive high school and technical secondary school is, among others, to integrate the subject knowledge from various disciplines. The article presents the results of the analysis of a selected textbook for the first grade of a secondary school implementing the core curriculum from 2018. The main research questions are: How do the authors of the textbook implement the need to integrate the language, literary and text-building education, which is included in the core curriculum for secondary schools? Do the suggested methods of integration include functional grammar? The author refers to the core curriculum, the findings of linguists - researchers of language education at school and the selected textbook. The conducted analysis is a case study. 

https://doi.org/10.24917/20820909.12.5
PDF

Bibliografia

Bakuła B., Zrozumieć podręcznik albo horror didascalius, „Język Polski w Liceum” 2010/2011, nr 2, s. 97–104.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Biedrzycki K., Analiza porównawcza podstaw programowych do języka polskiego z 2012 i 2018 roku, [w:] Oblicza epok. Język polski. Podręcznik. Liceum i technikum. Klasa 1. Część 1. Zakres podstawowy i rozszerzony. 1.1. Zapowiedź podręcznika, s. 4–7.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Chemperek D., Kalbarczyk A., Trześniowski D., Oblicza epok. Język polski. Podręcznik. Liceum i technikum. Klasa 1. Część 1. Zakres podstawowy i rozszerzony. 1.1., Warszawa 2019.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kalbarczyk A., Olejnik K., Oblicza epok. Program nauczania języka polskiego. Liceum ogólnokształcące i technikum. Zakres podstawowy i rozszerzony, s. 23, https://ucze.pl/zasob/ program-nauczania-oblicza-epok-klasy-1-4-liceum-ogolnoksztalcacego -1-5-technikum-zakres-podstawowy-i-rozszerzony/ ?subject=25378&segment=25342 [(dostęp: 17.11.2020].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kłakówna Z.A., Kształcenie językowe jako rozwijanie kulturowej kompetencji, [w:] Wiązanie kształcenia językowego z literacko-kulturowym w gimnazjach i liceach, red. Z. Uryga, R. Jedliński, M. Sienko, Kraków 2007, s. 37–50.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kłakówna Z.A., Język polski w szkołach ponadgimnazjalnych – kształcenie kompetencji kulturowej, [w:] Taż, P. Kołodziej, W. Martyniuk, I. Steczko, J. Waligóra, To lubię. Podręcznik do języka polskiego. Klasa I. Liceum ogólnokształcące, liceum profilowane, technikum. Zakres podstawowy i rozszerzony. Książka nauczyciela, Kraków 2002, s. 12.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kowalikowa J., Kształcenie językowe. Teoria dla praktyki, [w:] Polonista w szkole. Podstawy kształcenia nauczyciela polonisty, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2004, s. 85–135.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kowalikowa J., Synowiec H., Wiązanie treści językowych z literacko-kulturowymi. Przesłanki i dylematy, [w:] Wiązanie kształcenia językowego z literacko-kulturowym w gimnazjach i liceach, red. Z. Uryga, R. Jedliński, M. Sienko, Kraków 2007, s. 10–19.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Nocoń J., Świadomość językowa w podręcznikach szkolnych (teoria i praktyka), [w:] Świadomość językowa, red. J. Nocoń, A. Tabisz, Opole 2014, s. 159–174.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem. Szkoła ponadpodstawowa: liceum ogólnokształcące, technikum oraz branżowa szkoła I i II stopnia. Język polski,
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

s. 7, https://www.ore.edu.pl/2018/03/ podstawa-programowa-ksztalcenia-ogolne-
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

go-dla-liceum -technikum-i-branzowej-szkoly-ii-stopnia/ [dostęp: 20.12.2020].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Pytlak J., Dziewitt-Meller A., Wszyscy się boją, „Tygodnik Powszechny” 31.08.2020, https://www.tygodnikpowszechny.pl/wszyscy-sie-boja-164681 [dostęp: 30.11.2020].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Żydek-Bednarczuk U., Koncepcja podręcznika do kształcenia językowego w gimnazjum, [w:] Podręcznik jako narzędzie kształcenia polonistycznego w gimnazjum, red. H. Kosętka, Z. Uryga, Kraków 2002, s. 133–144.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2021 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia

Downloads

Download data is not yet available.