Staropolska poezja religijna w zreformowanej szkole ponadpodstawowej
PDF

Słowa kluczowe

dawna polska poezja religijna
szkoła średnia
nauczyciele języka polskiego Old Polish religious poetry
secondary school
Polish teachers

Jak cytować

Stachoń, M. (2021). Staropolska poezja religijna w zreformowanej szkole ponadpodstawowej. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Ad Didacticam Litterarum Polonarum Et Linguae Polonae Pertinentia, 12(330), 287–299. https://doi.org/10.24917/20820909.12.19

Abstrakt

The connection between literature and religion can be observed in the writing of every literary period. Old Polish religious poetry has an established position within this field of research - it constitutes a huge part of the literary works of the Middle Ages, the Reneissance and Baroque. Therefore, it is not surprising that this kind of literature appeared in the core curricula, syllabuses and textbooks for cultural and literary education of secondary school students even before the latest reform of the educational system, as well as after it. The crucial factor in the consideration of the role of Old Polish religious poetry in schools, is the opinion of Polish teachers, who base it on their experience in teaching it. The empirical research conducted on a group of Polish teachers prove that despite various difficulties faced while teaching Old Polish religious poetry, they see a great value in this type of literature in the overall process of education as well as in young adults’ personal life. Old Polish religious poetry introduces students to symbols crucial for our cultural circle. The last but not the least, it may help to fully understand and experience oneself/other people in the face of the sacred.

https://doi.org/10.24917/20820909.12.19
PDF

Bibliografia

Giddens A., Socjologia, tłum. A. Szulżycka, Warszawa 2010.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Hanusiewicz-Lavellee M., Współczesne metody badań nad staropolską poezją religijną, „Roczniki Humanistyczne” 2008, t. LVI, z. 1.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

James W., Doświadczenia religijne. Studium natury ludzkiej, przedmowa P.M. Socha, przełożył i opatrzył przedmową J. Hampel, Kraków 2011.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Jasińska-Wojtkowska M., Uwagi o poezji religijnej, „Zeszyty Naukowe KUL” 1994, nr 3–4.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Jędrychowska M., Szkic do pejzażu aksjologicznego. Z problemów dydaktyki literatury, Kraków 2010.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kaczyńska E., Bariera języka w nauczaniu literatury staropolskiej, [w:] Polonistyka dziś – kształcenie dla jutra, red. K. Biedrzycki, W. Bobiński, A. Janus-Sitarz, R. Przybylska, Kraków 2014, t. 2, s. 319–328.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kłakówna Z.A., Kołodziej P., Waligóra J., To lubię! Podręcznik do języka polskiego. Książka nauczyciela. Klasa II. Liceum ogólnokształcące. Liceum profilowane. Technikum. Zakres podstawowy i rozszerzony, Kraków 2003.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kłoskowska A., Kultura narodowa, [w:] Pojęcia i problemy wiedzy o kulturze, red. taż, Wrocław 1991, s. 51–61.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Koziołek R., Komu opowiadać o przeszłości literatury polskiej, [w:] Polonistyka dziś – kształcenie dla jutra, red. K. Biedrzycki, W. Bobiński, A. Janus-Sitarz, R. Przybylska, Kraków 2014, t. 1, s. 295–307.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Koziołek K., Lektura jako obietnica. Zwrot teologiczny w badaniach literackich i jego konsekwencje dla nauczania literatury, [w:] Nowe odsłony klasyki w szkole. Literatura XIX wieku, red. E. Jaskółowa, K. Jędrych, Katowice 2013, s. 231–241.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kwiatkowska-Ratajczak M., Jedna czy dwie polonistyki? Dyskusja o edukacji na Zjeździe Polonistów, [w:] Wiedza o literaturze i edukacja. Księga referatów Zjazdu Polonistów. Warszawa 1995, red. T. Michałowska, Z. Goliński, Z. Jarosiński, Warszawa 1996, s. 961–973.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Łydka W., Religia, [w:] Słownik teologiczny, red. A. Zuberbier, Katowice 1989, t. 2, s. 198–204.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Mazurkiewicz R., Stara pieśń na inną Binarową, „Zeszyty Szkolne” 2008, nr 3, s. 32–47.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Morawska I., Czytanie tekstów kultury jako dialog z tradycją, [w:] Czytanie tekstów kultury. Metodologia. Badania. Metodyka, red. B. Myrdzik, I. Morawska, Lublin 2007, s. 319–330.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Morawska I., Pożyteczna czy zbyteczna? – literatura dawna w edukacji polonistycznej współczesnych nastolatków, [w:] Przestrzenie rzeczywiste i wyobrażone. O roli kulturowego doświadczenia przestrzenności. Szkice i studia z edukacji polonistycznej, red. M. Latoch-Zielińska i in., Lublin 2016, s. 325–340.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Myrdzik B., Zrozumieć siebie i świat. Studia i szkice o edukacji polonistycznej, Lublin 2006.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Pełka L., Rytuały, obrzędy, święta, Warszawa 1989.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Polska liryka religijna, red. S. Sawicki, P. Nowaczyński, Lublin 1983.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Religia w edukacji polonistycznej, red. M. Marzec-Jóźwicka, Lublin 2015.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 20018 roku r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia, Dz. U. 2008, poz. 467.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Sacrum w literaturze, red. J. Gotfryd, M. Jasińska-Wojtkowska, S. Sawicki, Lublin 1983.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Słownik języka polskiego, red. W. Doroszewski, Warszawa 1965.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Słownik terminów literackich, red. J. Sławiński, Wrocław–Warszawa–Kraków 1998.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Stare i nowe w literaturze dla dzieci i młodzieży – teksty religijne, red. B. Olszewska, O. Pajączkowski, Opole 2019.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Szczukowski D., Jak mówić o „sacrum” na lekcjach języka polskiego?, „Język – Szkoła – Religia” 2008, nr 3, s. 323–332.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Uryga Z., Odbiór liryki w klasach maturalnych, Kraków 1982.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Wielki słownik języka polskiego, red. S. Dubisz, Warszawa 2018.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Zarębianka Z., Czytanie sacrum, Kraków 2008.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2021 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia

Downloads

Download data is not yet available.