Uczeń z doświadczeniem migracji w polskim systemie edukacji - okiem praktyka
PDF

Słowa kluczowe

Child with migration experience

Jak cytować

Stasiowska, P. . (2023). Uczeń z doświadczeniem migracji w polskim systemie edukacji - okiem praktyka . Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Ad Didacticam Litterarum Polonarum Et Linguae Polonae Pertinentia, 13(359), 57–71. https://doi.org/10.24917/20820909.13.4

Abstrakt

The aim of this work is to show the functioning of students with experience of migration in the Polish education system. The analysis of this topic is based on the use of the JES-PL method in teaching Polish as a second language in the context of working with foreigners. On this basis, it is possible to identify differences in the degree of learning the language of school education and in language proficiency, depending on the group in which the child came. Reflection on this theme is based above all on the activities of the teacher, the attitudes he adopts and the didactic knowledge used to adapt young people to the new socio-cultural reality.

https://doi.org/10.24917/20820909.13.4
PDF

Bibliografia

Brylska A., 800 tys. dzieci z Ukrainy. Polska szkoła udźwignie to wyzwanie?, „Klub Jagielloński”, 21.04.2022, https://klubjagiellonski.pl/2022/04/21/800-tys-dzieci-z-ukrainy-polska-szkola-udzwignie-to-wyzwanie/?fbclid=IwAR14Av4JA_xZF3ALCiWm-3-PzyCAf9QRs7KfNm0s7psXRkC50dE3X40WPDg (dostęp: 4.07.2022).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Filipiak E., Człowiek – język – rzeczywistość (w kontekście pytań o efektywną edukację językową w szkole), „Forum Dydaktyczne” 2007, nr 2, s. 5–18.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Grzymała-Moszczyńska H., Grzymała-Moszczyńska J., Durlik J., Szydłowska P., (Nie)łatwe powroty do domu? Funkcjonowanie dzieci i młodzieży powracających z emigracji, Warszawa 2015.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kamler K., Orlikowska J., Schmidt J., Szymańska J., Młodzi migranci w pandemii COVID-19. Raport z badań jakościowych sytuacji uczniów cudzoziemskich w warszawskich szkołach, Warszawa 2021, https://etnograficzna.pl/wp-content/uploads/2022/02/raport-Mlodzi-migranci-w-pandemii_SPE.pdf (dostęp: 7.07.2022).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Levchuk P., Trójjęzyczność rosyjsko-ukraińsko-polska rosyjskojęzycznych Ukraińców mieszkających w Polsce, „Przegląd Rusycystyczny” 2018, nr 2, s. 208–218.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Pamuła-Behrens M., Język edukacji szkolnej w integracyjnym modelu wsparcia ucznia z doświadczeniem migracji w rodzinie, „Postcriptum Polonistyczne” 2018, nr 2, s. 171–186.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Pamuła-Behrens M., Szymańska M., Podstawy teoretyczne: aby w pełni zrozumieć sytuację, „Metoda JES-PL”, http://metodajes.pl/podstawy-teoretyczne/ (dostęp: 5.07.2022).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Pamuła-Behrens M., Szymańska M., Program nauczania języka polskiego jako drugiego dla oddziałów przygotowawczych w szkole podstawowej, Kraków 2019.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Pandemia, uchodźcy i zmiany w prawie. Najważniejsze wydarzenia roku szkolnego 2021/2022, „Serwis Samorządowy PAP”, 24.06.2022, https://samorzad.pap.pl/kategoria/edukacja/pandemia-uchodzcy-i-zmiany-w-prawie-najwazniejsze-wydarzenia-roku-szkolnego (dostęp: 4.07.2022).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Raport w sprawie obywateli Ukrainy przebywających w Polsce z dnia 28 października 2021 r., https://www.gov.pl/web/udsc/zezwolenia-na-pobyt-po-iii-kwartale-2021-r (dostęp: 4.07.2022).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Sołtan-Kościelecka K., Klasy powitalne. Realne szanse na poprawę warunków kształcenia cudzoziemców czy pozorne rozwiązanie?, „Biuletyn Migracyjny” 2018, nr 57, s. 8–9, http://biuletynmigracyjny.uw.edu.pl/57-czerwiec-2018/klasy-powitalne-realna-szansa-na-poprawe-warunkow-ksztalcenia-cudzoziemcow-czy-pozo (dostęp: 4.07.2022).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Szymańska M., Rozwijanie języka edukacji szkolnej na przykładzie streszczenia, „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego” 2020, t. 29, s. 124–125.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2016 r. art. 4 poz. 13), https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170000059/T/D20170059L.pdf (dostęp: 4.07.2022).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Ustawa z dnia 31 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw (Dz.U. z 2017 r. poz. 1655), http://dziennikustaw.gov.pl/du/2017/1655/1 (dostęp: 6.07.2022).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.

Downloads

Download data is not yet available.