Binnendifferenzierung im Online-Format - Projektarbeit im Polnischunterricht
PDF

Słowa kluczowe

glottodidactics
Polish as a foreign language

Jak cytować

Krauss, E. (2023). Binnendifferenzierung im Online-Format - Projektarbeit im Polnischunterricht. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Ad Didacticam Litterarum Polonarum Et Linguae Polonae Pertinentia, 13(359), 162–177. https://doi.org/10.24917/20820909.13.13

Abstrakt

Using the project method in teaching Polish as a foreign language allows for effective individualisation of teaching. The individualisation of teaching should be applied in mixed and multi-level groups, which often occur at German universities. The time of the pandemic was an opportunity to translate the project method into remote teaching. The article describes an example of remote teaching based on this method. It is accompanied by teaching materials facilitating the development of the student vlog and documentation structuring the project work.

 

https://doi.org/10.24917/20820909.13.13
PDF

Bibliografia

Brede J., Protokolle als Textsorte(n) im Unterricht, [in:] W. Grießhaber, S. Schmölzer--Eibinger, H. Roll, K. Schramm (Hg.), Schreiben in der Zweitsprache Deutsch, Berlin/Boston 2018, S. 335–349.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Carreira M., Project based learning, [in:] O. Kagan, M. Carreira, Teaching Heritage Lan¬guages: Teacher Training and Classroom Resources, NHLRC UCLA, STARTALK Spring Conference April 29, 2017, Folien 38–70, https://startalk.umd.edu/public/system/files/resources/kagan_teachingheritage.pdf (Zugang: 23.02.2021).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Eisenmann M., Binnendifferenzierung, [in:] K.-R. Bausch, H.-J. Krumm, E. Burwitz-Melzer, G. Mehlhorn (Hg.), Handbuch Fremdsprachenunterricht, Tübingen 2016, S. 358–361.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Frobenius M., Beginning a monologue: The opening sequence of video blogs, “Journal of Pragmatics” 2011, Nr. 43, S. 814–827.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Funk H., Kuhn Ch., Skiba D., Spaniel-Weise D., Wicke R.E., Aufgaben, Übungen, Interaktion, Deutsch Lehren Lernen 4, München 2014.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Klippert H., Teamentwicklung im Klassenraum. Bausteine zur Förderung grundlegender Sozialkompetenzen, Weinheim 2019.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Krauß E., Zawadzka A., Podejście zadaniowe w akademickim nauczaniu języka polskiego. Część I – rozważania teoretyczne, „Polski w Niemczech/Polnisch in Deutschland” 2017, Nr. 5, S. 38–49.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Legutke M., Projektunterricht, [in:] K.-R. Bausch, H.-J. Krumm, E. Burwitz-Melzer, G. Mehl¬horn (Hg.), Handbuch Fremdsprachenunterricht, Tübingen 2016, S. 350–354.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Lis T., Nauczanie języka niemieckiego jako obcego w polsko-niemieckim regionie przygra¬nicznym – realizacja treści regionalnych za pomocą elementów metody projektów, [in:] B. Hufeisen, D. Knorr, P. Rosenberg, Ch. Schroeder, A. Sopata, T. Wieczorkiewicz (Hg.), Sprachbildung und Sprachkontakt im deutsch/polnischen Kontext, Berlin 2018, S. 241–258.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Makarska R., “Tante Emma Laden” czyli zadania lektoratu, „Postscriptum Polonistyczne” 2001, Nr. 3–4 (39–40), S. 75–79.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Małolepsza M., Biegłość językowa i nauczanie osób dwujęzycznych w kontekście Europej¬skiego Systemu Opisu Językowego, [in:] J. Mazur, A. Małyska, K. Sobstyl (Hg.), Glotto¬dydaktyka polonistyczna w obliczu dynamiki zmian językowo-kulturowych i potrzeb społecznych, Lublin 2013.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Mersch D., Medientheorien, Hamburg 2006.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Minuth Ch., Fremdsprachenlernen in Projekten. Entdecken, kommunizieren, verstehen, ge¬stalten, Bad Heilbrunn 2012.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Stolarczyk B., Projektarbeit im universitären Herkunftssprachenunterricht Polnisch- For¬schungsidee, [in:] B. Hufeisen, D. Knorr, P. Rosenberg, Ch. Schroeder, A. Sopata, T. Wieczorkiewicz (Hg.), Sprachbildung und Sprachkontakt im deutsch/polnischen Kontext, Berlin 2018, S. 297–315.Binnendifferenzierung im Online-Format – Projektarbeit im Polnischunterricht
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.

Downloads

Download data is not yet available.